Dieta wegetariańska polega na wykluczeniu z posiłków mięsa. Stosujący tę dietę pilnują żeby nie
spożywać produktów mięsnych, w tym ryb i owoców morza. Na potrzeby niniejszego artykułu podzielę
wegetarianizm na dwie podstawowe grupy i ich liczniejsze rodzaje:

a. tzw. “lakto-owo” – diety bezmięsne, a w tym:

  • Laktoowowegetarianizm (owolaktarianizm) – dopuszcza spożywanie miodu, produktówmlecznych i jaj.
  • Laktowegetarianizm – wyklucza jajka, jednak zachowuje produkty mleczne
  • Owowegetarianizm – dopuszcza spożywanie jaj a wyklucza nabiał

b. ścisła wegańska – diety wykluczające wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, a wśród nich
znajdują się:

  • Weganizm – oprócz mięsa nie spożywa się również serów, mleka, jaj oraz miodu.
  • Witarianizm – dopuszczę spożywanie jedynie świeżych warzyw i owoców (niegotowanych),przy jednoczesnej rezygnacji z kawy, herbaty, soków itp.
  • Frutarianizm – oprócz rezygnacji z mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, fruktarianie wykluczają również owoce i warzywa, które musieliby zerwać. Spożywają tylko owoce, które same spadną z drzewa.

Większość wegetarian należy do pierwszej kategorii tj. ‘lakto-ovo’: jedzą produkty niezwierzęce (owoce, warzywa, zboża itp.) oraz produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jajka i jogurt.

Jak działa dieta wegetariańska?

Dobrze zaplanowana dieta, ograniczająca przetworzoną żywność i zastępująca ją dietą bogatą w składniki odżywcze, jest bardzo istotna nie tylko wegetarian. Przestrzeganie diety wegetariańskiej może mieć bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie ze względu na:

  • niższe ryzyko śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca
  • obniżenie poziomu cholesterolu lipoprotein i ciśnienia krwi
  • niższe ogólne wskaźniki raka i mniejsze ryzyko chorób przewlekłych

Wegetarianie mają również niższy wskaźnik masy ciała.

Utrata wagi na diecie wegetariańskiej

Dieta wegetariańska pomaga w utracie wagi ciała. Jeżeli jednak jako wegetarianin jesz codziennie
ociekające tłuszczem soczewicowe hamburgery i frytki, to nie spodziewaj spadku masy ciała! Pamiętaj
także, że nadużywanie w diecie na pozór niskokalorycznych produktów tj. ryżu, makaronu, orzechów czy
sera może spowodować przyrost wagi.

Skutki uboczne stosowania diety wegetariańskiej

Gdy rezygnujesz z produktów bogatych w wiele podstawowych składników odżywczych, musisz zadbać
o dostarczanie tych składników wraz z innymi produktami. U wegetarian zaobserwowano głównie
niedobory: żelaza, witaminy B12, witaminy D, wapnia, cynku, selenu, jodu, i długołańcuchowych kwasów
tłuszczowych z rodziny omega-3.

Małgorzata Poziemiec

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.